پیشرفت در هر چیزی لازمه ارتقاء دانش و مهارت است. در مقاله قبلی تحت عنوان ” وبسایت ابتدایی ” به معرفی این دسته از وبسایتها پرداختم. در اینجا از کلمه نوع بهجای دسته استفاده نکردم. وبسایتها در دو دسته تقسیم شدند که نوع وبسایتهای ساده (Primary Site) صفحات HTML و CSS سادهای بودند که با لینک دهی به هم متصل میشدند و به نمایش اطلاعات به بازدیدکننده میپرداخت که با توجه به رشد و ارتقاء دانش حوزه وب حضور وبسایت پیشرفته که لازمه وجودی نیاز بشر شده است به وجود آمدند و تاکنون روزانه ماها به تعدادی از این سایتها مراجعه میکنیم و با دریافت خبر، آموزش، خریدوفروش و خدمات میگیریم. آسانی و سهولت و دسترسی بدون محدودیت در کنار صرفهجویی زمان و هزینه سبب شده است که ما از رشد این سایتها لذت ببریم و با پیدایش کسبوکارهای و استارت آپ ها به نیازهای خودمان دست پیدا کنیم.
میتوانم بگویم سایت سازمان سنجش برای ثبتنام و دریافت نتایج آزمونها را یک سایت پیشرفته نام برد که بهجرئت ادعا میکنم هر کس به اینترنت دسترسی دارد حتماً به این سایت مراجعه کرده است. حالا فکر کنید اگر این سایت وجود نداشت چه بر سر ما میآمد. پر کردن فرم ثبتنام و ارسال پستی و سپس دریافت نتیجه در لیست روزنامه را کمترین بلایی است که بر سرمان میآید. همین روزنامهها الآن دیگر دارای نسخه اینترنتی و آرشیوی هستم و میتوانیم از دسته سایتهای پیشرفته جای بگیرند.
در حال حاضر صفحات اینترنتی بسیار پیشرفتهتر از چند فایل متنی و تصویری هستند. بهعنوانمثال در این صفحات میتوان برای دیگران پیام فرستاد، حساب بانکی را چک کرد، خرید اینترنتی انجام داد، بهصورت صوتی یا تصویری با دوستان و اقوام خود در اقصا نقاط دنیا گفتگو کرد. بسیاری از شرکتها وبسایت را برای بازاریابی اینترنتی و افزایش فروش خود راهاندازی میکنند.
هنگامیکه برای یکی از دوستان خود پیامی میفرستید، این پیام در یک حافظه به نام دیتابیس ذخیره میشود. هنگامیکه دوست شما وارد صفحه خود میشود، نرمافزار سایت چک میکند که آیا پیامی برای وی ارسالشده است. اگر پیامی در دیتابیس ذخیرهشده بود، کاربر را از وجود این پیام آگاه میسازد. برای انجام این کارها باید با زبانهای برنامهنویسی آشنایی داشت تا بتوان چنین امکانی را برای کاربران وبسایت فراهم کرد.
ما هم میتوانیم یک وبسایت پیشرفته داشته باشیم؟
بله میتوانید. خواستن توانستن است. این به مفهوم نیست شما یک ماه زمان بگذارید به دیجی کالا یا سایر سایتهای پیشرفته برسید. ابتدا از خود بپرسید که آنها چقدر زمان و هزینه و دانش داشتند که من میخواهم به آنها برسم؟ سپس این سؤال را خود واقعیتان بپرسید خوب من 5 سال دیگر به دیجی کالا رسیدم خوب دیجی کالا به کجا میرسد؟ واقعاً اگر بخواهم سؤال اصولی و چالشبرانگیز بپرسم میتوانم لیست زیادی را فراهم کنم. نکتهای که باید از تجربه من و دیگر همکارانم به شما داده میشود و به نظرم خیلی مهم است آیا چون مثلاً سایت دیجی کالا هست دیگر سایتها بیخیال شوند. پس وجود بامیلو و کیمیا آنلاین و … بر چه اساس است؟
پاسخ ساده است در اینترنت بازاری برای 80 میلیون ایرانی دارید و آنقدر بزرگ است که همه کسبوکارها میتوانند به روش خود پیشرفت کنند. سایت پیشرفته لازمه ابزار بسیار عالی مثلاً ارسال محصول برای مشتری با پهباد نیست. لازمه ایده مناسب و درست است. نیاز مردم را درک کردن است. سایت سنجش را همه بازدید میکنند ولی سایت جمعیت هلالاحمر را فقط کسانی که به آن وابستگی دارند بازدید میکنند. نوع خدمت نوع آرایش شما در حوزه وب بستگی به یک ایده خوب دارد.
هنوز پاسخی ارسال نشده است.